lördag, augusti 13, 2011

US ARMY Del 1.




2 April 1998 Fort Benning, Georgia
22.30 Military time. Jag anländer med buss till Sand Hill och 30th Adjutant General Reception Bataljon, Vi blir invisad av en vänlig Drill sergeants i en stor hall mitt emot en receptions disk. Drill sergeant är NCOIC för natten och hans jobb är att ta emot oss rekryter som kommer under natten. Vi som kom med samma flyg är 8 rekryter och enligt Drill sergeant väntas ytterligare 14 rekryter in med ett senare flyg.


Min Resa till Sand Hill startade tidigare den 1 april på MEPS stationen i Seattle där min rekryterare tagit mig, vid ett tidigare besök så hade vi bestämt vilket MOS jag skulle in på och vilket inrycknings datum jag fick. När jag kom till MEPS Seattle så gick jag igenom en medicinsk screening och sedan ett antal interjuver innan jag slutligen skrev under mitt avtal med US Army som stipulerade 4 år och en signup bonus på $15 000, samt val av vart jag skulle stationeras efter OSUT.
Mitt val var Mechanized infantry och min Basic och AIT skedde som One Station Unit Training med ett tillägg för Bradley transition course som skedde direkt efter OSUT.



Efter ha väntat ett tag så kom resten av gänget och vi blev förda ner till D-fact (dinnerfacility) för lite kvällsmat. Efter fått vår mat så gick jag tillsammans med ett par andra rekryter till ett fönster bord och satte oss, ett par minuter senare kommer samma Drill sergeant förbi när han ser oss tvärnitar han och raskt kommer upp till oss med en irriterad min, vi alla tittar snabbt på varandra och blir oroliga Ohh problem!!!
När DS kommer fram så säger han vänligt med ett leende att vi satt oss vid Drill sergeant bordet och nästa gång ska vi inte sätta oss vid fönsterborden. En lättnads suck hörs från oss alla, vi har hört om alla skräckhistorier om Drill Sergeanters uppträdanden och väntade oss det värsta, hittills så har de historierna kommit på skam.


30th AG bataljon är en mottagnings bataljon, syftet är att ta emot alla nya rekryter, låta dem genomgå fördjupad medicinsk undersökning, vaccination, tandkontroll och synundersökning. Rekryterna blir även inskriven i US Army rullorna, man får sitt id-kort, ordnar löneutbetalning och allt annat administrativt.
Vidare får man sin basutrustning, 4 st uniformer och 3st pt uniformer per Rekryt plus allt annat smått och gott. Kängor utprovas väldigt noggrant, mina fötter mättes på längden och bredden innan de tog fram kängorna 2 par och båda skulle provas noga innan jag fick gå vidare. Behövde man inlägg så provades sådant ut direkt, man märkte att personalen var kunniga och gjorde sitt bästa för en.
Den dötid som ofrånkomligen uppstår utnyttjades av drill Sergeanterna för utbildning, lätta ämnen som hur bära sin uniform rätt, honnör och all annan baskunskap togs upp.
Under min tredje dag på 30th AG Var fysik utbildning, vi genomgick en lektion i träningsmetodik och skaderisker, genomförde lättare fyspass och sedan avslutade med ett fys test. Att misslyckas på fys testet innebar att man hamnade på physical fitness unit där man kunde tillbringa upp till en månad för att träna upp grund fysiken till minimun nivån. Misslyckades man där så åkte man hem igen.


30th AG bataljonen har kapacitet att ta emot och förbereda ca 18 000 rekryter per år
Min tid på 30th AG varade ca 7 dagar innan jag blev skickad till min basic/OSUT kompani.
För andra dröjde det längre beroende på medicinsk eller tandproblem som behövdes åtgärdas, grundkravet var att när man skickades downrange då skulle man tränas och inget annat.


1/38 Rock of the Marne
Basic training startar. Vi har körts med buss till vårt nya kompani alla är nervosa och undrande vad som väntar, vi har våra två duffelbags med oss plus vår civila väska. En drill Sergeant tar emot och ställer upp oss i 8 gruppkolonner brevid står en grupp drill Sergeanter i Parade rest. Rollcall genomförs och vi ställer upp i våra nya plutoner, sedan kommer vår nya kompani chef fram och hälsar oss välkommen till Charlie Company och 1/38 Inf med mottot ”ROCK OF THE MARNE” Han berättar lite kort om Bataljonens historia och om sig själv sedan ger han order om att respektive Drill Sergeanter tar befälet.


Drill Sergeant McKay presenterar sig kort och sedan bryter helvetet lös ”Shark attack” inträffar alla våra pinaler töms på marken och sedan måste vi snabbt som tusan få dem tillbaka in i duffelbags igen samtidigt vi sorterar bort allt contraband, så som cd spelare, nöjesböcker, mm som stuvas in i civila väskan.

Under följande 8 veckor är tobak och alkohol förbjudet, och drill Sergeanterna äger all vår tid. 12 timmars träning per dag, 6 dagar av veckan påbörjas, gör ditt bästa och du uppmuntras, slacka och de jagar på dig. Under följande veckor upplever jag en träningsvärk utan like, fys pass där man pressas hårt, men samtidigt en uppskattning för ens ansträngning. Min första lediga egen tid får vi efter 6 veckor (6 timmar). Vi är här för att bli vältränade och motiverade soldater.


Varje vecka startas två nya träningsomgångar på Infantry Training Brigade, en brigad som utbildar ca 18 000 infanterister per år. Jag tillbringar ca 6 månader på denna brigad som min första enhet i US Army.

11 kommentarer:

  1. Mycket intressant!

    SvaraRadera
  2. Hur hamnade du där till att börja med, du har väl svenskt medborgarskap?

    Svensk värnplikt, hur mycket är den värd i amerikanska ögon? Var den till någon hjälp?

    SvaraRadera
  3. @Anonym
    Jag emigrerade, och när jag värvades hade jag bott i USA nästan 4 år, inte mycket konstigare än att en invandrare gör svensk militärtjänst här.
    Svensk värnplikt är ingen merit i US Armys ögon, men däremot de kunskaper som jag bar med mig från min svenska värnplikt hjälpte mig att ta till mig US Army utbildningen snabbare.
    Stora skillnaden med min Basic/AIT OSUT tid kontra hur man genomför Svensk GMU/GSU utbildning är:
    1. Träningen sker vid grundutbildnings centra där hela infrastrukturen är inriktad på att stödja utbildningen. Eftersom man startar ny utbildning varje vecka så nyttjas infrastrukturen jämt hela tiden, jämfört med det svenska systemet där många anläggningar står outnyttjade långa tider.
    2. Alla förberedelser så som medicinska och administrativa, så som inskrivning, idkort och utrustningsutprovning sker innan utbildningstiden startar. Fördelen är uppenbar soldaterna förlorar ingen utbildningstid för problem som uppstår vid utrustning och medicinsk undersökning.
    3. Fystest genomförs innan soldaterna påbörjar sin utbildning, de som inte klarar minsta nivå placeras i en speciell träningsenhet som hjälper dem att bygga upp deras styrka/kondition innan själva utbildningen startar. Fördelen är att man minskar skaderisken och att soldaterna lättare når upp till hyfsad fysisk förmåga i slutet av sin utbildning.
    4. Eftersom grundutbildningen sker centralt så frigörs de stående förbanden från uppgiften att utbilda nya soldater till att koncentrera sig på att fortbilda och utveckla sina soldater.

    Charlie Spartan

    SvaraRadera
  4. hej charlie jag undrar hur jag ska göra för att kunna gå med i us army kan du kontakta mig på jamesperssonpalm@hotmail.com

    mvh
    james

    SvaraRadera
  5. Vittnesmål om hur jag erbjöds ett lån utan säkerhet för bara 2%.
    Jag är Farida Agus Setiawati och jag är ett levande vittnesbörd om de goda nyheterna om Amanda Loan Firm.
    Lyssna, ingen långivare här är villiga att hjälpa dig, utan de är bara här för att slita dig dina surt förvärvade pengar. Min man och jag sökte för lån från olika långivare på nätet men i slutet var vi lurade och lurade av våra pengar genom olika lån företag på nätet.
    Vi lånade även pengar för att betala dessa online långivare men i slutet fick vi ingenting.
    Jag och min man var i skuld och vi hade ingen att köra till för att få hjälp, vårt familjeföretag rasat och vi kunde inte få pengar för att möta våra dagliga utgifter tills vi infördes till Mrs Amanda som hjälpte oss genom att erbjuda oss ett oskyddat lån.
    Kontakta Mrs. Amanda idag för ditt lån och glömma någon här lovar du lån på grund vid den senare slut kommer du inte få något lån från dem.
    För mer information om hur du når Mrs Amanda eller följa hennes låneförfaranden, Skriv mig genom någon av min e-post, faridaaguss@gmail.com och kunfarida@outlook.com.
    Eller så kan du skicka ett mail till Mrs Amanda på amandaloan@qualityservice.com, amandarichardssonloanfirm@gmail.com och amandaloanfirm@cash4u.com

    SvaraRadera
  6. Hej, jag fru Pat, en privat lån långivare som ger lån livstid möjlighet. Behöver du ett lån att betala av din skuld eller du behöver ett lån för att förbättra din verksamhet? Du har avvisats av banker och andra finansiella institutioner? Behöver du en skuldkonsolidering lån eller inteckning? Letar du efter mer eftersom vi är här för att göra alla dina finansiella problem ett minne blott. Vi låna ut pengar till personer i behov av ekonomiskt stöd, som har en dålig kredit eller i behov av pengar att betala räkningar, att investera i företag med en hastighet av 2%. Jag vill använda detta medium för att informera er om att vi tillhandahåller tillförlitlig och mottagaren och kommer att vara villiga att erbjuda ett lån. Så kontakta oss idag via e-post på: patrodriguezloanfirm@gmail.com

    SvaraRadera
  7. Becareful här. Ingen kan hjälpa dig här eller ens föreslå hur du kan få ekonomisk hjälp. Alla lån långivare besvara din fråga, måste du ignorera, eftersom de är bedrägerier... verkliga bedrägerier... jag var ett offer som var jag rippade tusentals dollar... väl tacka Gud för en kristen syster som hänvisade mig till en lån organisation bildas av vissa kristna kvinnor. Det kallas Mrs.Pat Rodriguez lån företag. patrodriguezloanfirm@gmail.com de gjorde mitt liv en värdefull en och gav den en mening. När syster gav mig deras kontakt, kontaktade jag dem. Sedan begärts jag för ett lån med alla nödvändiga bevis på att bevisa att jag faktiskt behövde ett lån, de godkänt ett lån på $60,000.00 USD och i 48 timmar efter mötet upp till deras nödvändiga krav, mitt lån deponerades i mitt bankkonto utan säkerheter. Även om jag var väldigt nervös med lån organisationen först på grund av min tidigare dåliga erfarenheter, särskilt när frågan om mig lösa internpriser kom upp, jag håller på att min tro på grund av att min släkting hänvisade mig, fick det rensas, och som Gud ska ha det, lite gjorde vet jag att min ekonomiska brister har kommit till ett sista stopp. Om inte för att snabb remiss från en kristen syster till äkta källan, jag skulle har ångrat mitt totala liv, eftersom då i tid jag bara skild far till min son, och min son (Kennett) ställdes inför ett liv och död situation. Jag stod inför hans sjukhusräkningar och jag stod också inför avskärmning i min lägenhet. Detaljer av denna Gud-sände organisation kommer inte att lämna ut för nu för rädsla för personifiering (eftersom man har upptäckt att vissa personer är egentligen inte i behov av ekonomisk hjälp, men de bara vill samla in pengar från denna äkta lån organisation). Och det är på grund av denna anledning de don, t ger ut lån i alla fall. Du måste kunna övertyga dem mycket väl, och ger bra bevis för att visa att du verkligen behöver ett lån innan de kan godkänna den för dig. Deras laddning är mycket prisvärd och pålitlig jämför till många ute, deras räntor är bara 2%, föga dokumentationen, och lilla kreditkontroll. Som jag tidigare har sagt, av säkerhetsskäl kan jag endast ge sin e-postadress. Omfamna detta nya initiativ. Välkommen att kontakta dem via e-post (patrodriguezloanfirm@gmail.com) som deras lån officer/rep Mrs.Pat Rodriguez kommer att närvara för dig och du är fri från bedrägerier och ekonomiska bördor.

    SvaraRadera
  8. God hälsning till alla som läser detta inlägg !!!

    Om du är trasig och du behöver en brådskande pengar eller ekonomisk lösning, kontakta: greenfinance247@gmail.com för att få ditt 24-timmars lån.


    Ansök nu med din information nedan

    Namn:
    Land:
    Stad:
    Ålder:
    Telefonnummer:
    Lånebelopp:
    Lånets varaktighet:
    Ockupation:
    Inkomst:

    Obs: Green Finance erbjuder alla typer av lån till 2% ränta och med en mycket rättvis återbetalningsplan.

    Lån som

    Affärslån
    Personliga lån
    Studielån
    Bostadslån
    Äktenskapslån E.T.C.

    kontakta nu: greenfinance247@gmail.com eller whatsapp +17243828037

    Välkommen.

    SvaraRadera
  9. behöver du ett lån? Skicka oss ett e-postmeddelande remy.credit111@gmail.com Skicka ett e-postmeddelande till remy.credit111@gmail.com Hej Hur mår du idag ?? Behöver du ett brådskande lån nu under de närmaste 6 - 12 timmarna nu utan stress eller dröjsmål REMY. CREDIT är här för att lösa alla dina problem idag. Vi ger lån med 2% ränta, skicka ett mejl nu för dina brådskande lån Skicka ett e-postmeddelande, vi har ett lån till dig via e-post nu {remy.credit111@gmail.com} whatsapp: +46769618757 Skicka oss ett e -postmeddelande remy.credit111@gmail.com Vi har ett lån till dig REMY.INC

    SvaraRadera
  10. Jag är KLydia veronika från Belgum, jag ansökte om ett lån på 9 000 euro och det godkändes med MICHEAL JOSE FINANCE HOME efter 3 dagar efter min ansökan, alla som letar efter ett legitimt lån jag skulle hänvisa dig till detta företag är i aktion tacksam för hjälp de gav mig. Du kan kontakta honom för mer information på:infomichealfinanceltd@gmail.com eller WhatsApp:+14699724809

    SvaraRadera
  11. behöver du ett lån? personliga lån? företagslån? inteckningslån? Jordbruks- och projektfinansiering, SNABBA LÅN Behöver du ett lån för att betala av dina skulder, betala dina räkningar eller starta ett vackert företag? ? Vi beviljar alla typer av lån med 2% ränta! Kontakt E-post: (richardcosmos5@gmail.com)

    Brådskande låneerbjudande.

    SvaraRadera